touw rechts
FA. Bart Historische Scheepsmodelbouw

Rijnstoomschip

Uniek scheepsmodel van het Rijnstoomschip "HARDEWIJK"

Afmetingen: 180 x 22 x 61 cm.
Schaal: 1 : 33
Prijs op aanvraag.
Excl. 19% BTW.
Incl. vitrine op bijpassende tafel van 200 x 50 cm.
EXW Papendrecht.
Geen antiek.
Te bezichtigen op afspraak
Huur of huurkoop: EURO.50,00 per maand, op jaarbasis excl. BTW
VERKOCHT

Geschiedenis

Het Rijnstoomschip Harderwijk werd in 1904 gebouwd bij P. Smit te Kinderdijk.

Lengte: 56,72 meter.
Breedte: 7,34 meter.
Diepgang: 2,62 meter.
Laadvermogen: 531 ton.
Stoommachine: Löhnis & Co., C.M. 250 pk.

harderwijk

Uit onvrede met de bestaande achterland verbindingen, besloot de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij) te Amsterdam, in 1903 tot de oprichting van een eigen Rijnrederij onder de naam "Nieuwe Rijnvaart Maatschappij" (NRM).

Een van de direkteuren der KNSM, de heer Den Tex, bedacht dat alle namen van deze schepen op "wijk" moesten eindigen. Vandaar dat de nieuwe rederij onder de oudere Rijnschippers beter bekend is als de "Wijkdienst". De nieuwe rederij liet een serie, voor die tijd moderne, stoomvrachtschepen bouwen die meestal een lengte van 67 meter hadden.

In de zomer van 1904 werden echter ook een drietal kleinere schepen in gebruik genomen, waarvan de Harderwijk er één was. Het was een op snelheid gebouwd schip, zeer geveegd maar daardoor met een beperkt laadvermogen. Ook de stoommachine met bunkers en ketel nam veel ruimte en gewicht in beslag.

In 1952 volgde ombouw tot motorschip. Het schip is in 1965 verkocht naar Zwolle en kwam in de vaart onder de naam Volharding. Dit soort schepen was echter in die tijd niet meer economisch, zodat het schip in 1977 werd gesloopt te Wormer.

 

 

 

 

 

 

Neem contact op voor meer informatie