touw rechts
FA. Bart Historische Scheepsmodelbouw

Raderboot

Uniek scheepsmodel van het historische Nederlandse raderstoomschip "Siegfried"

Afmetingen: 240 x 43 x 68 cm.
Schaal: 1 : 33
Prijs: nader overeen te komen.
Excl. : 19 % BTW
Incl. glazen vitrine,
afmetingen: 259 x 54 x 168 cm.
EXW Papendrecht.
Geen antiek.
Te bezichtigen in de hal van het
      Maritiem Hotel/Zeemanshuis
      Willemskade 13
      3016 DK Rotterdam 

VERKOCHT

Geschiedenis

Het raderstoomschip "SIEGFRIED" werd gebouwd in 1880 door de werf L. Smit & Zn. te Kinderdijk voor de rederij "Maas en Rijn".

Tonnage: 211 ton.
Lengte: 74,60 m.
Breedte over de raderkasten: 14,00 m
Maximale diepgang: 1,72 m.
Voortstuwing: 2 cylinder compound stoommachine van 500 pk
Aantal passagiers: 1190.

Siegfried

De "SIEGFRIED" werd, samen met haar zusterschip "CHRIEMHILDE", verhuurd aan de Nederlandsche Stoomboot Reederij (NSR) uit Rotterdam. De schepen gingen in 1886 in eigendom over naar de NSR. De "SIEGFRIED" was de eerste van een nieuwe serie gestandaardiseerde raderboten. Deze "rederijboten", zoals zij werden genoemd, met hun zeegroen/witte kleur hebben vele jaren het beeld van de Rijnvaart mede bepaald. Zij waren ingericht voor vervoer van zowel passagiers als vracht. De brede dekken konden dienen voor vervoer van stukgoed, afgedekt met dekzeilen.
De "SIEGFRIED" heeft in haar lange leven vele verbouwingen ondergaan. Het scheepsmodel toont het schip, zoals het er vermoedelijk na een verbouwing in 1918 heeft uitgezien. Hoewel de Fa. Bart er serieus werk van maakt scheepsmodellen zo historisch betrouwbaar mogelijk weer te geven, blijft het een probleem met onbekende details om te gaan. Een restrictie, die zeker voor het model van de "SIEGFRIED"geldt.
Deze statige raderboot heeft vele jaren met onvergelijkelijke waardigheid haar traject tussen Rotterdam en Mannheim bevaren. In 1931 werd zij verkocht en ingericht als drijvend restaurant.

Neem contact op voor meer informatie